10 praktiska saker alla vårdnadshavare bör ha koll på!

Våra öppettider, våra regler och vikten av att lämna korrekta kontaktuppgifter. Här hittar du 10 viktiga saker som alla vårdnadhavare bör ha bra koll på.

1. Vilka tider som gäller

Vi följer Borås stads ramtid gällande öppettider 06.00 – 18.00. Barnen får vara på förskolan under den tid vårdnadshavare arbetar eller studerar, samt under restiden till och från arbete/skola. Omsorg erbjuds inte under den tid då vårdnadshavaren är ledig/semester. Om en vårdnadshavare är ledig/semester och den andra jobbar så är det alltså inte tillåtet att lämna barnet på förskolan.

För föräldralediga eller arbetssökande vårdnadshavare erbjuds alla barn minst 15 timmar per vecka för att kunna vara med i umgänget. Barn med 15-timmarsplaceringar kan välja att vara i förskolan tre timmar fem dagar i veckan, eller fem timmar tre dagar i veckan, eller sex timmar under två dagar varannan vecka och tre dagar varannan vecka. Barnets tid i förskolan bör schemaläggas med barnet i fokus.

Prata med oss om det är något kring schema som ni tycker är krångligt så hjälper vi er.

2. Er avgift baseras på er inkomst och barnets schema

Er gemensamma inkomst tillsammans med antalet timmar ditt barn är på förskolan är det som bestämmer barnomsorgsavgiften. Vi följer tabeller från Borås Stad och dessa kan ni hitta på borasstad.se. Om barnets schema eller er inkomst ändras är det er skyldighet att lämna nya uppgifter.

3. Vi måste ha korrekta kontaktuppgifter till er

Om ert barn blir sjukt eller skadar sig när det är på förskolan så kontaktar vi er snarast. Därför är det väldigt viktigt för oss att alltid ha aktuella uppgifter till anhöriga. Om era kontaktuppgifter ändras är det viktigt att ni lämnar nya uppgifter. Fyll i blanketterna och lämna dem till oss.

Blankett anhöriga (pdf)

4. Våra regler

I samband med att ni sökte plats hos oss godkände ni våra regler.

Regler Paletten

5. Du får information och kan följa ditt barns vardag genom Förskoleappen

Vi använder dokumentationsverktyget Förskoleappen för att informera om vår verksamhet. Här kan ni som vårdnadshavare på ett enkelt sätt följa ert barns vardag på förskolan samt se hur vi undervisar utifrån läroplanen för förskolan. Viktig information läggs också ut här.

6. Sjuka barn ska stanna hemma

Vi följer Hyfs, Hygiensjuksköterskan i förskolan, riktlinjer kring sjukdom. Vid sjukdom vädjar vi till er som vårdnadshavare att följa rekommendationerna. De är utformade för att begränsa sjukdomsspridning bland barnen och säkerställa att barnen och personalen är så friska som möjligt.

Glöm inte att ringa oss och meddela om ert barn är sjukt.

Hyfs riktlinjer kring sjukdom

7. Barnen ska ha ändamålsenliga (och märkta!) kläder

Ni är ansvariga för att barnet har ändamålsenliga kläder på förskolan. Det bör finnas kläder för alla väder samt extrakläder. Vi ger er gärna tips och råd kring kläder och vad barnen behöver om ni önskar. För att vi ska kunna hålla ordning på kläderna är det viktigt att ni märker ert barns kläder.

8. Ni står för blöjor och eventuell sovvagn

Ni vårdnadshavare står för barnets blöjor. Vi säger såklart till när något tar slut. Om barnet ska sova ute i vagn behövs en vagn, samt sovsaker anpassade till årstiden att ha i vagnen.

9. När förskolan är stängd

Vi håller stängt på röda dagar samt semesterstängt under vecka 28-31.

Vi har även stängt två dagar per termin då personalen har utvecklingsdagar. Dessa dagar meddelas i god tid.

10. Paletten är ett personalkooperativ

Personalkooperativ betyder att personalen både driver och arbetar på förskolan. Till skillnad mot föräldrakooperativ har vårdnadshavare inget ansvar för verksamheten. Men självklart är vi måna om era åsikter, tankar och idéer och arbetar aktivt för ett nära samarbete.

info@forskolanpaletten.com  0735-289173