Om vår förskola

Förskolan Paletten ligger på Brotorp i Borås. Vi har valt att satsa på hög personaltäthet med utbildade pedagoger och små barngrupper. Vi har mysiga lokaler och en fin gård som bjuder in till lek och kreativitet.

Vår pedagogik går ut på att undervisa tematiskt. Det innebär att det valda temat genomsyrar hela verksamheten.

Alla olika

Tryggt och roligt

Vi är en liten och trevlig förskola på Brotorp i Borås. Hos oss hittar du runt 20-25 glada Paletten-barn, samt fyra utbildade och engagerade pedagoger.

För oss på Paletten är det viktigt att alla barn känner sig trygga, eftersom trygghet är grunden för trivsel och lärande. Därför har vi valt att satsa på hög personaltäthet med utbildade pedagoger och små barngrupper. Under stora delar av dagen är barnen indelade i grupper utifrån ålder.

Vi tycker också att det är viktigt att vi alla har roligt tillsammans. Vi vill att varje dag ska kännas kul och lärorik.

Tematisk undervisning

På Förskolan Paletten undervisar vi tematiskt. Det innebär att det valda temat genomsyrar hela verksamheten och att barnen kan se den ”röda tråden”. Dramatisering och lek är en stor del i temaarbetet. Ett tema kan utgå från en bok, en sagofigur eller ett specifikt ämne.

Att undervisa tematiskt är ett spännande och roligt sätt för både pedagoger och barn. Det är ett bra sätt att synliggöra de olika delarna av läroplanen.

Temaarbetet görs i våra åldersindelade grupper så att innehållet i undervisningen ska vara anpassat och utvecklande för respektive barngrupp.

Förskola i Borås
Skapande förskola

Lek och kreativitet inomhus

Vi har självklart verksamhet såväl inomhus som utomhus. Våra mysiga och hemtrevliga lokaler är skapade för att locka till lek och kreativitet. Vi byter ut material och gör om våra lärmiljön efter barngruppens behov och intressen.

Vi har också ett rörelserum som vi använder flera gånger i veckan. Här finns tjockmatta, musikanläggning, byggkuddar och lekmaterial som utvecklar och stimulerar barnens rörelseglädje. Vi använder också lokalen för både dans och drama.

Utomhuslek och utflykter

Att vara ute med barnen varje dag är en självklarhet för oss. Förskolan har en gård som bjuder in till lek genom sandlåda, lekstuga och bilvägar. Vi har även en härlig altan där vi kan äta mellanmål. När vi bjuder in till högtider och fester använder vi den som scen.

I anslutning till vår gård ligger en utmanande lekplats som vi använder oss av dagligen. Flera gånger i veckan gör vi utflykter till skogen. Vi tar med glädje med oss vår undervisning utomhus. I skogen ser vi hur fantasin och leken utvecklas på ett sätt som är oslagbart. Skogen är också en utvecklande och lärorik miljö för motoriken.

Ibland går våra utflykter till andra platser i Borås, såsom bibliotek, museer eller andra aktuella arrangemang i staden.

förskola utelek
Förskola i Borås

Bra mat varje dag

På Förskolan Paletten njuter vi av god mat varje dag. Personalen äter alltid tillsammans med barnen och ser till att vi får en lugn och trevlig stund med samtal kring bordet. Vår lunch är lagad från grunden och kommer från Restaurang Visionen. Matsedeln är varierad och någon gång i veckan äter vi ett vegetariskt alternativ. Vi äter grönsaker och frukt varje dag.

Varje dag serverar vi även frukost och mellanmål. Vi varierar våra mellanmål och vår frukost och har uteslutit onödigt socker. Vi har valt att servera ekologiska livsmedel när det finns tillgängligt. Vi serverar även ekologisk frukt varje dag.

Meddela oss om ditt barn har behov av specialkost.

Daglig vila

Alla barn behöver en lugn och tillfredställande vila dagligen. Vi väljer därför att dela upp barnens vila efter behov. Några barn sover ute i vagn, några vilar på madrass och andra läser böcker indelade i mindre grupper. Vi använder oss också av massagesagor då och då.

info@forskolanpaletten.com 0735-289173